Myślenie
wizualne (sketchnoting) polega na przedstawianiu istotnych w danej sytuacji treści w formie
graficznej. Łącząc obraz ze słowem ubogacamy naszą komunikację, sprawiamy, że
jest atrakcyjniejsza i czytelniejsza. Metoda ta jest bardzo popularna w
biznesie jednak coraz śmielej wkracza na „terytorium” szeroko rozumianej
edukacji.
Przekazywanie
treści za pomocą obrazów nie jest niczym nowym, z historycznego punktu widzenia
znane są nam np. hieroglify, z praktyki
szkolnej tworzenie rysunków pomocniczych do zadań matematycznych a z życia
codziennego regulaminy placów zabaw, kąpielisk czy też wszelakich instrukcji
obsługi. Stosowanie ilustracji w terapii także jest powszechne i naturalne
jednak od użycia obrazka do myślenia wizualnego jest jeszcze mała droga do
przebycia.
Przede
wszystkim jako terapeuci, metodę myślenia wizualnego powinniśmy stosować w
sposób świadomy – wiedzieć po co robimy dany rysunek i co chcemy nim osiągnąć.
autor: Ewa Kondrat, źródło: https://www.edupolis.pl/myslenie-wizualne-przez-obraz-do-mozgu/
Notatka
obrazowa ma za zadanie uporządkować dany materiał, uczynić go lepiej
przyswajalnym poprzez rozszerzenia kanałów odbiorczych (wzrok, słuch, ruch). Ma
stanowić swego rodzaju podsumowanie, uruchamiać skojarzenia w sposób
intuicyjny. Według Marka Smiciklasa wśród zalet wizualizacji wyróżnić możemy:
zwięzłość, sens, inicjatywę i zaangażowanie. Nie bez znaczenia jest też aspekt
uatrakcyjniający zajęcia, przyciągający uwagę uczniów.
Świadome
stosowanie metody wizualnej to szersze spojrzenie na rolę rysunku w
zapamiętywaniu informacji. Długi wywód możemy przedstawić za pomocą wykresu czy
mapy myśli, długą listę punktową wzbogacić o piktogramy itd. Łącząc obraz z
tekstem w sposób angażujący ucznia wpływamy nie tylko na atrakcyjność i tempo
przyswajania informacji ale też na dłuższe i dokładniejsze ich zapamiętywanie.
Rysowanie
jest tak efektywne głównie ze względu na swój polisensoryczny aspekt. Tworząc
„bazgrołki” angażujemy:
- słuch – słuchamy, słyszymy, analizujemy i do komunikatu ustnego tworzymy
notatkę obrazkową,
-
dotyk – rysując czujemy m.in. fakturę, temperaturę
kredki/mazaka/długopisu/papieru,
-
wzrok – nasza dłoń podąża za ruchem gałek ocznych (koordynacja
wzrokowo-ruchowa), planujemy rysunek na przestrzeni kartki, widzimy co
narysowaliśmy,
-
węch (opcjonalnie) – możemy go zaangażować używając uwielbianych przez dzieci mazaków
zapachowych.
autor. Klaudia Tolman, źródło: http://www.klaudiatolman.pl/myslenie-wizualne/dlaczego-myslenie-wizualne-dziala/
Teoretycznie
wszystko jest proste i zrozumiałe, gdzie jest więc haczyk? W moim przypadku
jest nim rysowanie. Nigdy nie byłam zbyt uzdolniona plastycznie, dlatego
sceptycznie podeszłam do pomysłu stosowania przeze mnie metody myślenia
wizualnego. Prowadząca szkolenie z tego zakresu, Pani Ewa Kondrat, szybko
jednak udowodniła mi (i nie tylko mi), że wcale nie musimy być utalentowanymi
rysownikami. Jeżeli potrafimy narysować kółko, prostokąt i linię to damy radę.
Rysunki w notatce wizualnej nie mogą być zbyt szczegółowe i skomplikowane,
powstają szybko – możliwie symultanicznie z naszą mową, musza być więc
uproszczone. Bazują one na skojarzeniach i naszej znajomości tematu, są
możliwie intuicyjne (skoro dziecko jest przy nas kiedy rysujemy i słyszy jak o
tym mówimy to przeniesie znaczenie pojęcia „kot” na ten nasz mniej lub bardziej
zgrabny rysunek).
Czy
musimy rysować? TAK. Nie ma myślenia wizualnego bez rysowania. Po pierwsze jest
to bardziej atrakcyjne, dzieci lubią kiedy nauczyciel robi coś dla nich
samodzielnie. Po drugie powstawanie obrazu towarzyszy naszym słowom – obrazuje
przedstawiane treści. Po trzecie rysowanie sprzyja koncentracji i pozwala
przyswoić informacje w sposób logiczny i kreatywny. I po czwarte stanowi
przykład, dzieci lubią nas naśladować. Jeżeli my będziemy rysować, to uczniowie
chętniej się na to otworzą. Jeżeli uznają, że jest to im pomocne, przeniosą te
doświadczenia na inne aspekty życia, a to właśnie praktyczne zastosowanie
wiedzy i umiejętności wyniesionych z terapii jest najcenniejsze.
Niebawem
napiszę kilka wskazówek praktycznych, jak zacząć pracę z metodą myślenia
wizualnego w terapii ;)
EDIT: Drugi wpis na temat myślenia wizualnego pt. "Myślenie wizualne - rysunkowe ABC".
Trzeci wpis na temat myślenia wizualnego pt. "Myślenie wizualne - bank ikon".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz