Każdy z nas lubi znać powód, dla którego wykonuje pewne zadania. Rozpoczynając terapię logopedyczną warto więc poświęcić chwilę na uświadomienie podopiecznemu kilku kwestii.
Od czego zacząć? Myślę, że dobrym punktem wyjścia jest pytanie "Co jest nam potrzebne do mówienia?". Odpowiedź na nie może się różnić, w zależności od tego jak szeroko ujmiemy temat. Nie bez znaczenia jest także to czy pracujemy z małym dzieckiem, starszym dzieckiem czy dorosłym. Ścieżki dochodzenia do świadomej pracy terapeutycznej będą różne, raz zaczniemy od poznawania, że mamy usta, język, zęby, a innym razem pogłębimy temat omawiając funkcje poszczególnych układów, narządów itp.
Dlaczego dmuchamy, parskamy, wyklejamy itd. skoro chcemy pięknie mówić? Jaki związek z mówieniem ma nos czy ręka? Dlaczego podczas zajęć gramy w gry, bawimy się, odgrywamy scenki? Takie rzeczy warto tłumaczyć naszym podopiecznym i ich rodzicom (w przypadku dzieci).
Moja propozycja graficznej odpowiedź na tytułowe pytanie to (wklejka do zeszytu):
Oczywiście powyższą grafikę można by poszerzać i modyfikować, w zależności od potrzeb. Pamiętajmy jednak, że nie zastąpi ona rozmowy. To nasz komentarz pozwoli obrazowi spełnić swoją rolę - zrozumieć podopiecznemu rolę poszczególnych elementów w procesie mówienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz