Menu

Najnowsze posty


9.07.2024

Kwalifikacje na stanowisko nauczyciela współorganizującego, pedagoga specjalnego, rewalidatora i terapeuty-pedagogicznego

Przeglądając fora i grupy na portalach społecznościowych dostrzegam olbrzymi chaos informacyjny w temacie nauczycieli współorganizujących, rewalidatorów (nauczycieli rewalidacji), pedagogów specjalnych i terapeutów pedagogicznych. Chociaż część działań wydaje się tożsama są to inne stanowiska oparte o odrębne podstawy prawne. Nierzadko zdarza się, że sami specjaliści gubią się w tym do czego mają kwalifikacje a do czego nie. Nie pomagają także nieustanne zmiany prawne w tym zakresie.

Poniżej moje rozważania na temat kwalifikacji na różnych stanowiskach z zakresu pedagogiki specjalnej. Na wstępie podkreślam jeszcze, że ostatecznie o uznaniu kwalifikacji decyduje dyrektor danej placówki, stąd pole do interpretacji i różnych rozstrzygnięć.

 


 

Uwaga, zanim komuś „doradzisz”…

Na forach często padają pytania typu „Mam licencjat z xyz czy mam kwalifikacje do …” i pod nimi głównie lakoniczne odpowiedzi „tak”/”nie”, które często prowadzą do przepychanek słownych między osobami mającymi odmienne zdanie. Dlaczego tak jest? Moim zdaniem z kilku powodów, które warto przemyśleć zanim przejdę w swoich rozważaniach dalej:

·       nazwa kierunku nie musi być tożsama z kwalifikacjami! – Wiele osób w takim przykładowym pytaniu jak powyżej podaje tylko nazwę ukończonych studiów. To naprawdę nie zawsze jest wyznacznik.

o   Przed laty nie organizowano (przynajmniej powszechnie) studiów z zakresu spektrum Autyzmu/Autyzmu. Niektóre uczelnie wprowadzały metodykę z tego zakresu w ramach studiów ze specjalizacją z oligofrenopedagogiki nie dodając tej informacji do nazwy kierunków. W takiej sytuacji osoba po oligofrenopedagogice może mieć kwalifikacje do pracy z osobami ze spektrum Autyzmu/Autyzmem, a informacja ta zawarta jest w suplemencie do dyplomu lub informacji z Uczelni. I oczywiście nie chodzi tu o pomieszanie z poplątaniem, nikt tutaj nie klasyfikuje osób ze spektrum Autyzmu jako osoby z niepełnosprawnością intelektualną, są to odrębne niepełnosprawności a absolwent takich studiów poznał obie metodyki pracy chociaż nie widać tego w nazwie kierunku studiów. Dlatego jeżeli ktoś zada pytanie „Jestem oligofrenopedagogiem, czy mogę prowadzić rewalidację z uczniem ze spektrum Autyzmu?”, odpowiedź nie zawsze będzie jednoznaczna. Większość osób odpowie „Nie” i generalnie słusznie, ale będzie też grupa osób, która napisze „Tak, ja mam taką specjalizację i pracuję. Jestem po kontrolach wszystko było ok” i to też może być prawda. W tym momencie zacznie się kocioł, to w końcu tak czy nie? Moja rada, jeżeli to dotyczy ciebie to sprawdź w suplemencie, jeżeli uczelnia go nie wydała napisz do niej prośbę o potwierdzenie uzyskanych w toku danych studiów kwalifikacji, jeżeli to dotyczy kogoś zastanów się czy masz wystarczające informacje aby jednoznacznie podważyć jego kwalifikacje.

o   Z drugiej strony czasami piękne i rozbudowane nazwy kierunków nie niosą za sobą bogatego wnętrza 😉  „Rewalidacja z diagnozą, terapią pedagogiczną i metodyką lotów w kosmos” (uprzedzam, że to żarcik :P) może nie być aż tak różowa. Nazwa kierunku ma go „sprzedać” ale to program studiów gwarantuje (lub nie) zdobycie kwalifikacji. Oczywiście rozbudowana nazwa daje pole do interpretacji, Dyrektor uzna, kontroler nie będzie wnikał, jakoś to będzie… do czasu, aż ktoś faktycznie sprawdzi np. przy okazji awansu zawodowego. Oczywiście jest też szansa, że kierunek studiów ma fajną, rozbudowana nazwę i spełnia wszystkie prawne wymogi dając absolwentowi szerokie kwalifikacje – wtedy jest z czego się cieszyć 😊

·       Reformy, reformy, reformy… - W naszym kraju reformy w oświacie to chleb powszedni, z tego powodu ludzie po studiach o tej samej nazwie mogą mieć różne kwalifikacje w zależności od roku ukończenia. Dlatego oprócz tego jakie studia skończyliśmy bardzo ważne jest też to kiedy to zrobiliśmy.

·       Licencjat, magister, doktor – I tutaj podobnie jak punkt wyżej, tytuł naukowy może mieć znaczenie w zależności od czasu ukończenia studiów.  Na przykład od roku akademickiego 2019/2020 kierunek pedagogika specjalna jest realizowany na jednolitych studiach magisterskich, wcześniej pełne kwalifikacje nadawał licencjat z tego kierunku. Dlatego są sytuacje, w których osobom które uzyskały kwalifikacje przed 2019 wystarczy licencjat, a późniejszym absolwentom już nie.

Oczywiście powodów zamieszania i nieporozumień jest więcej a ich źródłem są najczęściej nieznajomość przepisów, nieumiejętne ich czytanie lub niejasne zapisy podlegające interpretacji, pamiętajmy jednak, że nikt z nas nie jest nieomylny. Dyskutujmy, rozmawiajmy, dochodźmy do jakiś wniosków ale nie obrażajmy się i nie ferujmy wyroków.

 

Rozważania, rozważaniami czas przejść do konkretów:

 

*Inne wymagania kwalifikacyjne dotyczą osób które rozpoczęły studia po 3 sierpnia 2019 a inne dla osób, które rozpoczęły kształcenie przed tą datą.

 

Nauczyciel współorganizujący  kształcenie

Nauczycielem współorganizującym proces kształcenia może być absolwent studiów z dowolnej specjalizacji pedagogiki specjalnej. Nauczyciel współorganizujący nie musi mieć kwalifikacji zbieżnych z niepełnosprawnością ucznia, któremu współorganizuje proces kształcenia. Pomyślmy tu np. o klasie integracyjnej, w której może być do 5 (w wyjątkowych sytuacjach określonych przepisami do 6) uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Każdy z tych uczniów może mieć inna niepełnosprawność a nauczyciel nie musi mieć 5 specjalizacji 😉

UWAGA: jeżeli chodzi o zajęcia rewalidacyjne to nauczyciel współorganizujący kształcenie może je prowadzić tylko jeżeli jego specjalizacja jest zgodna z niepełnosprawnością danego ucznia lub w ramach rewalidacji prowadzone są zajęcia specjalistyczne, do których nauczyciel ma odpowiednie kwalifikacje.

 

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

+ Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym

 

Fragment przepisów dotyczący kwalifikacji:

„§ 7. 1. W przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, przedszkolach integracyjnych, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i szkołach integracyjnych zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

2. W przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:

1) nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub

2) (uchylony)

3) pomoc nauczyciela

– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.”

 I dalej:

„3. W przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w ust. 2 niepełnosprawności, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, za zgodą organu prowadzącego, można zatrudniać dodatkowo:

1) nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia odpowiednio uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym lub specjalistów, lub

2) (uchylony)

3) pomoc nauczyciela

– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.”

 

 

Rewalidator – nuczyciel rewalidacji (pojęcie nie widnieje literalnie w przepisach dotyczy nauczyciela prowadzącego zajęcia rewalidacyjne)

Nauczyciel prowadzący rewalidację musi mieć skończone studia z pedagogiki specjalnej w zakresie zgodnym z niepełnosprawnością ucznia.

 

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli

 

„§ 33. 1. Kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w § 3 ust. 1 i § 4, posiada osoba, która ma kwalifikacje określone w § 20 i § 22 ust. 4.”

 

„§ 20. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w szkołach, oddziałach i placówkach, o których mowa w § 16, § 17 ust. 1, § 18 ust. 1 i § 19, posiada osoba, która:

1) ukończyła jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku:

a) pedagogika specjalna w zakresie:

– odpowiednim do niepełnosprawności uczniów i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

– innym niż określony w tiret pierwszym i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności

uczniów lub

b) na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela, w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, lub

c) logopedia i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów lub

2) ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów na kierunku innym niż pedagogika specjalna i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

3) ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na kierunku innym niż pedagogika specjalna i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie odpowiednim do niepełno-sprawności uczniów, lub

4) ukończyła studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku pedagogika specjalna, na podstawie § 39 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia

27 września 2018 r. w sprawie studiów, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

5) ukończyła studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki określonym w § 3 ust. 1pkt 2 i ust. 2 pkt 1 oraz § 4 pkt 2 i 4 w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, lub

6) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów, lub

7) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela określone w § 3 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 lub § 4 pkt 2, 4 lub 5 i ukończyła:

a) studia podyplomowe w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów lub

b) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów, lub

c) kurs kwalifikacyjny w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.

2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w specjalnych ośrodkach wychowawczych:

1) w grupach wychowawczych dla dzieci i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem społecznym – posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy określone w § 22 ust. 2 i 4;

2) w grupach wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami – posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska:

a) nauczyciela wychowawcy określone w ust. 1 w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności wychowanków lub

b) nauczyciela w danym typie szkoły specjalnej na odpowiednim etapie edukacyjnym określone w § 16, § 17 ust. 1 lub § 18 w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności wychowanków.

[…]

§ 22. […]

4. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych przeznaczonych dla nieletnich z niepełnosprawnością intelektualną posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy określone w ust. 2 i ukończyła:

1) jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku pedagogika specjalna w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną lub

2) studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku pedagogika specjalna, na podstawie § 39 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów, w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, lub

3) studia podyplomowe w zakresie przygotowującym do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną, lub

4) studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie przygotowującym do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną, lub

5) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną, lub

6) kurs kwalifikacyjny w zakresie przygotowującym do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną. […]”

 

Stare przepisy obowiązujące przed 3 sierpnia 2019 r.

Rozporządzenie ministra edukacji na rodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli

+ Obwieszczenie ministra edukacji na rodowej z dnia 1 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli

 

„§ 23. 1. Kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w § 3 i § 4, posiada osoba, która ma kwalifikacje określone w § 15 ust. 3.”

 

„§ 15. […]

3. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w szkołach i placówkach, o których mowa w ust. 2, posiada również osoba, która:

1)  ukończyła studia lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, o których mowa w § 3–6, lub

2) posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów. […]”.

 

Pedagog specjalny

Odnośnie do kwalifikacji na stanowisku pedagoga specjalnego nie da się odpowiedzieć jednym zdaniem. Najważniejszym rozróżnieniem jest to czy kwalifikacje zostały nabyte przed 3 sierpnia 2019.  Przepisy uwzględniają także okres przejściowy dlatego cześć osób może pełnić tę funkcję do 31 sierpnia 2026 roku, jednak aby móc kontynuować pracę na tym stanowisku po tej dacie muszą uzupełnić kwalifikacje (nie dotyczy osób, które mają pełne kwalifikacje, zgodne ze standardem kształcenia obowiązującym do 03.08.2019).

 

Myślę, że najlepszą robotę w kwestii rozszyfrowania tego galimatiasu wykonał prowadzący stronę „Dealerzy Wiedzy

 

Poniżej grafiki i uwagi od Dealerzy Wiedzy (edit 06.08.24):


 


Link do posta na FB na ten temat -> Dealerzy Wiedzy 1 (stary post), Dealerzy wiedzy 2 (post zaktualizowany)

 

I standardowo jeszcze…

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli

§ 28. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach, o których mowa w § 3 ust. 1 i § 4, posiada osoba, która ukończyła:

1) jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku:

a) pedagogika specjalna w dowolnym zakresie i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b) na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela, w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

c) logopedia i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

2) studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na kierunku innym niż pedagogika specjalna i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

3) studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku, na którym jest prowadzone kształcenie w zakresie pedagogiki, i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie edukacji włączającej, lub

4) studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku pedagogika specjalna, na podstawie § 39 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów, w dowolnym zakresie i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

5) studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie pedagogiki specjalnej i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

6) studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie pedagogiki i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła:

a) studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub edukacji włączającej lub

b) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności pedagogika specjalna, lub

c) kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej.

2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach posiada również osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach określone w § 4 i ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

 

Terapeuta pedagogiczny

Konfiguracji może być wiele w zależności od roku nabycia kwalifikacji jednak stale i niezmiennie terapeuta pedagogiczny musi mieć kwalifikacje z zakresu terapii pedagogicznej/ pedagogiki korekcyjnej.

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli

§ 32. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela terapeuty pedagogicznego w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w § 3 ust. 1, § 4, § 16, § 17 ust. 1, § 18 ust. 1, § 19, § 20 ust. 2 i § 21–23, posiada osoba, która

ukończyła:

1) jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku:

a) pedagogika specjalna w zakresie pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b) na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela, w zakresie pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

c) na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela, w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), lub

d) pedagogika specjalna w zakresie innym niż określony w lit. a i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), lub

e) logopedia i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub

2) studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku innym niż pedagogika specjalna:

a) w zakresie pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b) w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), lub

3) studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku lub w zakresie innym niż określone w pkt 1 i 2 i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), lub

4) studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku pedagogika specjalna, na podstawie § 39 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów, w zakresie pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

5) studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie terapii pedagogicznej i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

6) studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła:

a) studia pierwszego stopnia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie terapii pedagogicznej lub

b) studia podyplomowe w zakresie pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), lub

c) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności terapia pedagogiczna, lub

d) kurs kwalifikacyjny w zakresie terapii pedagogicznej.

2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela terapeuty pedagogicznego w przedszkolach i szkołach podstawowych, o których mowa w § 3 ust. 1, § 4, § 16, § 17 ust. 1, § 18 ust. 1 i § 19, posiada również osoba, która ukończyła:

1) studia pierwszego stopnia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie terapii pedagogicznej i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

2) studia pierwszego stopnia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie innym niż określony w pkt 1 i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła:

a) studia podyplomowe w zakresie pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub

b) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności terapia pedagogiczna, lub

c) kurs kwalifikacyjny w zakresie terapii pedagogicznej.

3. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela terapeuty pedagogicznego w szkołach ponadpodstawowych i w placówkach, o których mowa w § 3 ust. 1, § 16, § 17 ust. 1, § 18 ust. 1, § 19 i § 21–23, posiada również osoba, która ukończyła:

1) studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie terapii pedagogicznej i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

2) studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie innym niż określony w pkt 1 i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła:

a) studia pierwszego stopnia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie terapii pedagogicznej lub

b) studia podyplomowe w zakresie pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), lub

c) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności terapia pedagogiczna, lub

d) kurs kwalifikacyjny w zakresie terapii pedagogicznej.

 

Jak widzicie konfiguracji jest wiele, a dyrektorzy nieraz mają ciężki orzech do zgryzienia przy ocenie kwalifikacji w poszczególnych przypadkach. Niemniej jednak przepisy, choć bywają skomplikowane, są jasnym kierunkowskazem. Jeżeli wynika z nich, że masz dane kwalifikacje to je masz, nawet jeżeli przypadkowa osoba z Internetu twierdzi, że nie, bo „u niej jest inaczej” / „jej podważyli” itp. Czytać powoli i dokładnie a wątpliwości wyjaśniać ze swoim Dyrektorem 😉

 

Kto dotarł do końca tego tekstu? 😉

Jeżeli tekst był dla ciebie pomocny to możesz"postawić mi kawę" ->  https://buycoffee.to/terapiapl 

1 komentarz:

  1. Poruszasz ważny temat kwalifikacji w kontekście stanowiska nauczyciela terapeuty, co jest szczególnie istotne dla jakości wsparcia oferowanego uczniom. Szczegółowe omówienie wymagań i kompetencji daje czytelne wskazówki dla osób zainteresowanych tą ścieżką zawodową. To wartościowy wpis, który podkreśla wagę profesjonalizmu w pracy z młodzieżą.

    https://wroclawpsychoterapia.com.pl/

    OdpowiedzUsuń