Menu

Najnowsze posty


25.10.2019

Idealny gabinet logopedyczny

Czy istnieje idealny gabinet logopedyczny?

Poniżej kilka słów dla tych, którzy przymierzają się do stworzenia swojej wymarzonej przestrzeni pracy :)


Ideał to coś doskonałego, perfekcyjnego a przede wszystkim coś subiektywnego. Każdy człowiek ma swoje preferencje, zmysł estetyczny oraz określone potrzeby, nie ma więc uniwersalnego ideału. Mówiąc o „idealnym” gabinecie logopedycznym powinniśmy więc myśleć o jego funkcjonalności i zaspokojeniu najważniejszych, niezbędnych elementów wyposażenia. Nie bez znaczenia jest także panująca w nim atmosfera, którą determinuje osobowość terapeuty. Idealny gabinet jest więc skrojony na miarę logopedy wraz z osobami z którymi pracuje. To miejsce, w którym jest wygodnie i można się skupić na pracy – nie przytłacza ale stymuluje.

Planując swój gabinet marzeń powinniśmy zadać sobie kilka pytań:

1. Jaki mam budżet?
Jeżeli jest to gabinet prywatny, to koniecznie musimy sporządzić kosztorys nim zaczniemy wydawać dostępne środki. Warto się zastanowić, które z planowanych do zakupu elementów będą na siebie „pracowały”, które sprawią nam przyjemność, a które są wymagane prawnie (w przypadku np. umów z NFZ). Musimy ustalić priorytety zakupowo remontowe, wszystko wynotować, przeliczyć, przemyśleć… po czym prawdopodobnie skreślić połowę z listy ;)

2. Jakie są warunki lokalowe?
Jakie są rozmiary lokalu, usytuowanie drzwi i okien, dostępność do wody itp.? Czy lokal jest w stanie pomieścić nasze pomysły czy też zagracimy go i sprawimy, że będzie niefunkcjonalny? Czasami mniej znaczy więcej, pamiętajmy o tym gdy po kolejnym kursie/szkoleniu będzie nas kusiło aby wstawić do małego pomieszczenia kolejny sprzęt, półkę czy inny wielkogabarytowy przedmiot.

3. Jakim pacjentom dedykujemy nasz gabinet?
Naturalnie grupa osób w terapii prowadzona przez danego logopedę może być różnorodna jednak zazwyczaj możemy określić dominujący typ podopiecznych. Inaczej będzie wyglądał gabinet dla najmłodszych, inaczej dla przedszkolaków, dzieci szkolnych, młodzieży i dorosłych. Do tego dochodzą inne aspekty np. pracując z dziećmi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego warto przeanalizować dominujące niepełnosprawności. Czy kolorowe dekoracje będą nadmiernie bodźcujące, czy surowy biały gabinet nie będzie zbyt mało stymulujący? Czy pomoce na otwartych półkach będą rozpraszały, czy pochowane pomoce będą demotywujące? Mnogość pytań tego typu potwierdza, że nie istnieje jeden idealny gabinet logopedyczny. Inne potrzeby ma dziecko z Zespołem Aspergera, z wadą słuchu czy MPD, jeszcze inne nastolatek a jeszcze inne osoba dorosła po udarze. To z jakimi pacjentami pracujemy determinuje wystrój, dobór pomocy i sprzętów oraz sposób umeblowania gabinetu.

4. Jakie są nasze indywidualne preferencje?
W pogoni za ideałem nie powinniśmy zapominać o sobie. W gabinecie spędzamy wiele godzin więc zorganizujmy go tak, żebyśmy czuli się w nim dobrze. Niech pomieszczenie z nami „współpracuje” a nie nam „przeszkadza”. Kilka dodatków zgodnych z nasza osobowością stworzy w gabinecie niepowtarzalna atmosferę („bazę” sugeruje pozostawić neutralną).

5. Jakie są nasze plany na przyszłość?
Chociaż nikt z nas nie ma szklanej kuli (działającej ;)), a przyszłość jest nieodgadniona, to jednak warto zadać sobie pytanie do czego dążymy. Jeżeli planujemy pracować na sprzęcie niemałych rozmiarów (np. terapia Tomatisa, EEG Biofeedback) to pomyślmy gdzie ulokujemy sprzęt, czy mamy tam kontakty, czy nasłonecznienie pozwoli odczytać informacje z monitora itp.


Oczywiście pytania można mnożyć, jednak te wydają mi się być najważniejsze, przynajmniej na początek.


Zastanowiliśmy się już jaki charakter ma mieć nasz gabinet, czas na wyposażenie!

Co powinno znaleźć się w gabinecie (poza elementami stałymi takimi jak okno i kran wspomnianymi wcześniej):
  1. Stoliki i krzesła – dostosowane do dzieci i/lub do dorosłych osób;
  2. Lustra – pionowe (widoczna cała sylwetka) i poziome (widoczne popiersie) na odpowiedniej wysokości (dla najmłodszych przy podłodze, dostępne z poziomu wykładziny). Jeżeli lustra znajdują się przy stoliku to warto zamontować zasłonki i zasłaniać je podczas ćwiczeń nie wymagających spoglądania w nie;
  3. Miejsce z wykładziną, dywanem lub materac, poduszki – do pracy „z ciałem” i relaksu;
  4. Szafka zamykana na klucz (na dokumenty) oraz regały i szafki na pomoce;
  5. Dobre oświetlenie;
  6. Komputer, sprzęt drukujący, odtwarzający i nagrywający (najlepiej przy biurku nie będącym miejscem pracy z dziećmi);
  7. Narzędzia diagnostyczne;
  8. Pomoce logopedyczne i dydaktyczne dostosowane do wieku osób w terapii;
  9. Pomoce jednorazowe np. szpatułki, słomki, rękawiczki, balony, gumki ortodontyczne (w zależności od sposobów i technik pracy);
  10. Przybory plastyczne i do pisania;
  11. Artykuły higieniczne m.in. mydło, ręczniki papierowe, chusteczki higieniczne.
*Jeżeli pracujemy z małymi dziećmi warto pomyśleć o miejscu dla rodzica obserwującego/biorącego udział w zajęciach.

Podsumowując „idealny” gabinet powinien być dobrze zaplanowany. Pomieszczenie powinno być jasne, przestronne, przewiewne z dostępem do okna i bieżącej wody. Najlepiej żeby jego ogólny wystrój był neutralny z kilkoma akcentami dekoracyjnymi. Meble i pozostałe wyposażenie należy dopasować do odbiorców terapii. Warto zwrócić także uwagę na oświetlenie, wilgotność powietrza i temperaturę w pomieszczeniu (przyda się więc tzw. „stacja pogodowa”).

Mam świadomość, że powyższy tekst jest dość ogólny, liczę jednak, że pomoże uporządkować myśli tym, którzy głowią się nad urządzeniem gabinetu "idealnego". Poniżej kilka inspiracji - zdjęcia gabinetów logopedycznych członkiń facebookowych grup „Gang przedsiębiorczych logopedek” oraz "Teczka logopedy". Każdy jest inny każdy wyjątkowy, każdy nie dla każdego ;)


Klinika Logopedii
"Pomoce do programowania języka, do emocji, komunikacja alternatywna i wspomagajaca AAC, pomoce do terapii funkcji poznawczych i wywoływania/utrwalania głosek".








Obraz może zawierać: tabela i w budynku
Obraz może zawierać: w budynku
Obraz może zawierać: tabela i w budynku



Obraz może zawierać: ludzie siedzą i w budynku


Iwona Lis
Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i w budynku

Macie zdjęcia swoich gabinetów? Pochwalcie się nimi!

2 komentarze:

  1. Zdjęcia naszego gabinetu logopedycznego zobaczyć można w naszej galerii zdjęć na stronie www.iwonapodlasinska.pl/galeria.

    OdpowiedzUsuń

  2. Taki gabinet musi z pewnością spełniać wiele wymogów zarówno wizualnych jak i praktycznych. Ja z pewnością skorzystałabym podczas aranżacji z pomocy architektów https://projektowanie-wnetrz-online.pl/aranzacje/lokal . Mają duże doświadczenie a takich pracach.

    OdpowiedzUsuń