Menu

Najnowsze posty


12.05.2024

Rewalidacja i zkk a projekty edukacyjne

Pracując w placówce oświatowej zdarza się, że przystępujemy do edukacyjnych projektów lokalnych, krajowych czy międzynarodowych. Planujemy wtedy różnorodne aktywności odpowiadające celom projektowym oraz potrzebom szkoły i uczniów. Takie działania mogą być świetnym sposobem na urozmaicenie zajęć i przełamanie terapeutycznej rutyny. Jest to także okazja na poszerzenie swojego warsztatu o nowe metody oraz dzielenie się pomysłami z innymi pedagogami.

W bieżącym roku szkolnym uczestniczyłam w projekcie Erasmus+ „Effective teachers for better education – Skuteczny nauczyciel kluczem do lepszej edukacji. Współczesne zagrożenia i możliwe rozwiązania w dobie kryzysów”. W ramach zadań projektowych zorganizowałam kilkanaście zajęć tematycznych związanych m.in. z tzw. świętami nietypowymi oraz promujących zdrowie. Chciałabym podzielić się z wami kilkoma wybranymi pomysłami i być może zainspirować do włączenia się w jakiś projekt krajowy bądź międzynarodowy (np. eTwinning, Erasmus). 

 


Międzynarodowy Dzień Łamańców Językowych 

Umieszczenie w przestrzeni szkolnej łamańców językowych w j. angielskim (rozwijanie kompetencji językowych). Zabawa dla uczniów w poszukiwanie i zapisywanie znalezionych łamańców.
Dzień Tolerancji Stworzenie przez uczniów dużego napisu „tolerancja” z tłumaczeń tego wyrazu w różnych językach obcych - przy okazji rozwijanie wiedzy o świecie, zabawy z atlasem, wyszukiwanie ciekawostek o egzotycznych krajach.

 

Światowy Dzień Braille'a  

Podczas zajęć rewalidacyjnych i korekcyjno-kompensacyjnych. Uczniowie mieli okazję m.in. obejrzeć i dotknąć gazetę w języku Braille’a, zakodować swoje imię oraz odszukać znaków Braille’a w przestrzeni szkolnej. 



Dzień Składanki i Łamigłówki
Kodowanki, wykreślanki, sudoku, układanki i wszelkie zagadki logiczne opanowały tego dnia moje zajęcia. Dzieci chętnie włączyły się w te aktywności, poznając wartościowe sposoby spędzania wolnego czasu połączonego z gimnastyka umysłową. 




Dzień walki z depresją
Tematyka trudna, ale warta podjęcia. Rozmowy na temat dobrostanu psychicznego oraz rozpowszechnienie informacji na temat pomocowych numerów telefonu stanowią ważny element oddziaływań pedagogicznych. Warto o tym pamiętać, zatrzymać się na chwilę z przerabianym materiałem i porozmawiać ze sobą. 



Tworzenie zakładek do książek z jesiennych liści. Spacer połączony z edukacją przyrodniczą, twórcze zajęcie i w efekcie propagowanie czytelnictwa. 

 

Przygotowywanie koktajli owocowych – trening funkcjonalny, poszerzanie słownictwa i omówienie zasad zdrowego żywienia, ze smakiem i uśmiechem!


Wprowadzenie do zajęć elementów arteterapii – uczniowie poznawali nowe, proste techniki malarskie oraz tworzyli swoje unikatowe dzieła rozwijając swoją kreatywność i budując wiarę we własne możliwości. 


Oczywiście świętowaliśmy wspólnie z wieloma innymi osobami popularne święta nietypowe takie jak np. Międzynarodowy Dzień Kropki, Światowy Dzień Świadomości Autyzmu (wiele "niebieskich” działań na terenie szkoły) i Światowy Dzień Zespołu Downa (Dzień Kolorowej Skarpetki).


Święta nietypowe były także inspiracją do różnorodnych wyjść do instytucji kultury np. teatru.

Teatr Baj Pomorski w Toruniu

 Jak widzicie zadania projektowe nie muszą być oderwane od naszej codzienności, możemy się inspirować tym co nas otacza, co dzieje się w naszej lokalnej społeczności, czerpać z zainteresowań własnych i uczniów. Nasza codzienna praca - tylko tyle i aż tyle :) W końcu gotowość do nowych wyzwań wyzwala kreatywność i nie pozwala na nudę! :)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz