Ile trwa godzina? Pytanie proste a odpowiedź na
pozór oczywista. Wielu terapeutów pracujących w szkołach nie raz je sobie
stawia, skąd te wątpliwości?
Zacznijmy od tego, że godzina zawsze jest godziną
czyli trwa 60 minut ;) Co do tego nikt nie ma wątpliwości, nim jednak przejdę
dalej chciałabym zaznaczyć, że wszystko co napisałam poniżej wynika z mojej
interpretacji przepisów, doświadczeń i obserwacji. Zdaję sobie sprawę, że są
osoby, które uważają inaczej. W razie wątpliwości zawsze można zgłosić się do
Kuratorium Oświaty.
Nauczyciel,
terapeuta w szkole – ile wynosi etat?
Pełen etat nauczyciela
(w tym nauczyciela specjalisty np. rewalidatora, logopedy) zatrudnionego zgodnie
z Kartą Nauczyciela wynosi do 40 godzin tygodniowo. Słowo „do” wynika z tego,
że czas pracy nauczyciela podzielony jest na weryfikowalne ilościowo pensum
oraz na nieweryfikowalne ilościowo inne zajęcia i czynności. Przyjmuje się
jednak, że jako punkt odniesienia powinniśmy uznawać 40 godzin tygodniowo. Co z
tego wynika?
Nauczyciel
„przedmiotowy” ma ustalone pensum 18h/tyg. czyli na zajęcia i czynności
dodatkowe zostaje mu 22h/tyg.
Nauczyciel specjalista
(w tym np. logopeda) ma ustalone pensum 18-22h/tyg.
(decyduje organ prowadzący) czyli zostaje mu 22-18h/tyg. na zajęcia i czynności
dodatkowe.
Itd.
Godziny z pensum to
czas, który spędzamy w szkole zgodnie z planem i tutaj pojawiają się
rozbieżności. Czy osiemnastogodzinne pensum nauczyciela realizującego jednostki
zajęciowe w wymiarze 45 min przeliczamy
(18h*45min.):60min. = 810:60 = 13,5h? Oczywiście, że
NIE! Pensum nauczyciela składa się z 18 godzin a nie 18 jednostek zajęciowych.
Dla ułatwienia najlepiej rozpatrywać pensum jako 18
lekcji/zajęć 45 minutowych + 18 przerw śródlekcyjnych, podczas których pełni
się dyżury bądź jest się po prostu dostępnym na terenie szkoły (absolutnie nie
wliczamy tu tak zwanych „okienek”).
* Jeżeli z jakiś przyczyn ktoś decyduje się na
„zabawę” w przeliczanie to różnicę 18h – 13,5h = 4,5h przeznaczamym.in. na
dyżurowanie w trakcie przerw, przygotowanie dokumentacji i materiałów,
odprowadzenie/przyprowadzenie młodszych uczniów na zajęciach.
Jeżeli nauczyciel realizuje jednostki zajęciowe
trwające 60 min., problem znika, tyle ile godzin w pensum tyle zajęć w planie.
Jaki z tego wniosek? W uproszczeniu, w szkole
spędzamy tyle stałych godzin ile mamy w pensum (+ ewentualne okienka).
Pozostały czas z 40 godzinnego etatu wykorzystujemy na konsultacje z rodzicami,
zadania zlecone przez Dyrekcję, rady pedagogiczne, prowadzenie dokumentacji,
przygotowywanie się do zajęć itp.
Jeżeli dany organ ustali dla logopedy 22 godzinne
pensum, to np. 1/2 tego etatu wynosi 11 + 9 (11 godzin pracy z uczniami i 9
godzin na zajęcia i czynności dodatkowe).
Często zdarza się, że pracując w kilku miejscach
uwzględniamy tylko godziny z pensum. Jest to błąd ponieważ przy mocno napiętym
grafiku nie mamy kiedy realizować obowiązujących nas dodatkowych zadań i
czynności. Rodzi się wtedy frustracja a nawet złość. Planując swoje grafiki
pamiętajmy więc, że w przypadku szkoły pensum to nie wszystko (oczywiście nie popadnijmy
ze skrajności w skrajność) ;)
Zajęcia
45 minut czy 60 minut?
O ile lekcja matematyki w szkole zawsze trwa 45
minut o tyle zajęcia specjalistyczne nie koniecznie. Poruszone wyżej zawiłości
z tym co, jak i czy przeliczać wzięły się między innymi stąd, że np. zajęcia
logopedyczna raz trwają 45 minut a raz 60 minut.
Kiedy
45 minut?
45 minutowe zajęcia realizuje się w oparciu o Rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość prowadzenia zajęć w
czasie dłuższym lub krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu
tych zajęć. Pamiętajmy jednak, że przeliczamy czas przeznaczony na dane zajęcia
a nie nasze pensum!
W zajęciach realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej może
brać udział do 4 uczestników.
Kiedy
60 minut?
60 minutowe zajęcia realizuje się w oparciu o
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie
szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.
W związku z tym, jeżeli zajęcia logopedyczne
prowadzone są jako rewalidacja z dzieckiem posiadającym
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego to trwają 60 min.
W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się
prowadzenie rewalidacji w czasie krótszym niż 60 minut, z
zachowaniem ustalonego dla ucznia
łącznego tygodniowego czasu tych zajęć
Dla terapeuty bardzo ważna jest więc wiedza czy
realizuje zajęcia z puli pomocy psychologiczno-pedagogicznej czy rewalidacji.
Wiele osób stosuje uproszczenie „dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia
specjalnego = logopedia 60 min.” nie jest to jednak do końca właściwe. Jeżeli uczeń
niepełnosprawny ma przyznaną odpowiednią ilość rewalidacji i do tego jeszcze
godzinę logopedii (zmiana puli), wtedy zajęcia rewalidacyjne mają po 60 minut a
logopedyczne 45 minut.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz